Tien laureaten strijden om titel “winkelconcept van het jaar”
 

 

Wie volgt Medi-Market op als winkelconcept van het jaar? Tien laureaten gaan de uitdaging aan.

Een onafhankelijke jury van zeven retailexperts kiest het “winkelconcept van het jaar” uit een stapel dossiers. Anneleen Desmyter (QRF) leidt als juryvoorzitter alles in goede banen. Joëlle Liberman (Belgian Marketing & Management Association) beoordeelt het marketingpotentieel, terwijl professoren Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme) de dossiers bekijken uit academisch perspectief. Katelijn Quartier (Universiteit Hasselt) is actief in Retail Design, Stefan Van Rompaey (RetailDetail) bezoekt als retailjournalist wekelijks nieuwe winkels en Silvie Vanhout (The Retail Academy) geeft heel wat handelaars hands-on opleidingen.

Storytelling, vernieuwing en nadruk op “de mens”

De jury selecteerde tien laureaten uit de ingezonden dossiers. Wat zij gemeen hebben? Een nadruk op beleving en storytelling, het centraal plaatsen van de mens en inzetten op diepgaande vernieuwing, al dan niet in een volwassen markt.

De tien laureaten zijn (in alfabetische volgorde):

  • Alvo (Kortessem): een supermarkt, maar met een echt marktgevoel: je wandelt van “kraam naar kraam” en vindt er voornamelijk verse, lokale en eerlijke producten.
     
  • Blabloom: Blabloom staat voor duurzame baby- en kinderproducten en heeft een sterke omnichannel-stategie.
     
  • Boobs-‘N-Burps: Boobs-‘N-Burps heeft een duidelijke sociale missie: moeders positief laten kiezen voor borstvoeding.
     
  • Carrefour Mons Les Grands Prés: Carrefour vindt de hypermarkt opnieuw uit en plaatst daarbij de mens centraal.
     
  • Connections Travel Store (Hasselt en Antwerpen): bij Connections waan je je in een oogwenk “op reis” dankzij de Virtual-Reality ervaring en de thematische corners, ingericht in de sfeer van de bestemming.
     
  • Damart: Damart zet extra in op service en klantgerichtheid binnen hun knap vernieuwd winkelconcept.
     
  • Design Is Wolf: een Belgisch designmerk dat al zijn meubels zelf produceert tegen een toegankelijke prijs.
     
  • Dockx Service Shops (Drogenbos en Nijvel): zoveel meer dan de verhuur van voertuigen: je kan er bijvoorbeeld verhuisdozen kopen, een verhuislift huren of een pakketje afhalen.
     
  • Juttu: Juttu, het nieuwe winkelconcept van A.S.Adventure omschrijft zichzelf als een magazine dat je doorbladert, met verschillende rubrieken: fashion, deco, food en creative space.
     
  • Marks & Spencer: na 14 jaar Belgische afwezigheid, opende Marks&Spencer een flagshipstore van 5.000 vierkante meter op de Guldenvlieslaan.
     

Mystery shopping bepaalt winnaar

Tijdens de eerste jurybijeenkomst werden tien laureaten geselecteerd, maar werd nog geen winnaar gekozen. De dossiers moeten immers eerst getoetst worden aan de werkelijkheid. Daarom gaan de juryleden mystery shoppen. Wie blinkt uit in customer experience, aanpak van het personeel en innovatie, maar heeft ook oog voor digitale integratie, winkelinrichting, duurzaamheid en rendabiliteit? Tijdens een spetterende prijsuitreiking op 26 oktober in De BEL (Tour & Taxis) maakt de jury de winnaar van de Mercuriusprijs bekend.

 

 
 
Event sponsors



Partners for Commerce and Services